Nu alle concerten, groot en klein, zijn uitgesteld, rest ons niets dan thuis spelen,
ieder voor zich, samen komen zit er nog niet in. Hier Guus.
Wij doen niets liever dan spelen, maar in deze tijd is dat echt onverstandig.
Dus houden we ons, net als de zalen, aan de maatregelen. Voorlopig gelden
die tot 1 juni. Tegen die tijd zal duidelijk zijn of de maatregel nog
langer van kracht zal zijn. We wensen iedereen sterkte en een goede gezondheid.
Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag
Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag Vanslag Borger Borger Vanslag
Wat een mooie zaal en wat is het geluid daar goed.
Vanslag, een zaal in de oude dorpskerk van Borger.
De eerste set speelden we semi akoestisch,
akoestische piano, contrabas etc. soms heel klein:
Make me a pallet on your floor, alleen Tineke en Han,
en God bless the Child, Tineke en John. De tweede set lekker uitbundig, vol elektrisch.
(foto’s Trees Rouw)
https://www.mavenpublishing.nl/boeken/hoop/?mc_cid=f109f49507&mc_eid=3eb396b0e4
Ik tegen de rest van de wereld
Jan Willem Sligting
Programmeur Paradiso 1982-2014, programmeur Carré 2015-heden. Sinds 1974 bassist van Barrelhouse
Braakliggend land is na verloop van tijd onherroepelijk veranderd in bos. Maar de mens wil sturen, richting geven. Het lijkt een natuurlijke reflex om vat te krijgen op het leven. Het idee is: er heerst chaos, die moet bedwongen worden, een en ander moet in goede banen geleid worden.
In onze samenleving is dit de norm geworden. De verlichting heeft hier zijn werk gedaan. Ook bij ontluikend talent zie je al snel dat mensen eromheen gaan staan, mensen wier handen jeuken om dat talent te begeleiden, met raad en daad bij te staan, te kneden op de weg naar succes. Met ontluikend talent bedoel ik meer in het bijzonder jonge talenten in de popmuziek.
Een helder voorbeeld van jeukende handen, raadgeving, sturing is te zien in het circus van tv series als The Voice. Niet alleen in de westerse wereld, maar ook bij Turkse en Arabische tv zenders kunnen zangers en zangeressen, al dan niet met ervaring, zich aanmelden en auditie doen. Zij die de eerste ronde overleven, worden vervolgens in alle vervolg stappen door professionals begeleid. Met als doel de meeste publieksstemmen te krijgen, de finale te halen en te winnen.
In de popmuziek zijn er in de laatste decennia meerdere sterke voorbeelden van stromingen die zich onafhankelijk, wars van heersende normen, hebben ontwikkeld: de punk, de house en hiphop. Buiten de grip van de commercie, wars van criteria die financiering zouden kunnen opleveren, zijn ze ontstaan. Ontstaan is in dit verband een versluierende term, individuen zijn iets gaan maken dat een stroming werd. Het werd een stroming doordat verwante musici zich herkenden in wat ze hoorden en zich erdoor lieten inspireren.
Om emoties over te brengen is kwaadheid een slechte drager. Maar kwaadheid uit maatschappelijke uitzichtloosheid was eind jaren zeventig van de vorige eeuw, de aanjager van de punk. Juist bij aanvang had de commercie en muziek industrie geen greep en geen antwoord op punk, een beweging wars van advies in welke vorm dan ook: ik tegen de rest van de wereld. In Engeland waren dat groepen als het anarchistisch collectief Crass en The Clash.
Ook hiphop is voor een gedeelte ontstaan uit onvrede en kwaadheid over de omstandigheden en vooruitzichten. Hier betrof het de getto’s in de Verenigde Staten. Taal was het wapen, een beatbox of humanbeatbox het vervoermiddel, de straat of een blockparty het podium. Voor zowel Hiphop als House geldt dat veel van de muziek ontwikkeld is in clubs. Doug E Fresh, rapper, human beatbox was één van de eersten die alleen met zijn stem een volledige beatbox met alle effecten kon produceren. Grandmaster Flash claimt als eerste met twee draaitafels drumbreaks aan elkaar te mixen tot een volledig nummer. Begonnen op zeer jonge leeftijd zijn beide grote namen in de hiphop geworden.
Het gaat me aan het hart dat, ook juist in het domein van de popmuziek, de commercie steeds meer in een vroeg stadium vat probeert te krijgen op zich ontwikkelend talent. De begeleiding lijkt er niet op gericht te zijn, het meest eigene van iemand naar voren te krijgen. Het lijkt gedreven door hoop op succes.
Ik geloof erin dat er altijd weer eigenzinnige geesten zullen zijn die zich in eerste instantie niets laten vertellen: ik, wij tegen de rest van de wereld.
Het is een romantische gedachte, maar mij geeft het hoop.
Hier de link naar Uitzending gemist https://www.vpro.nl/vrije-geluiden.html?gclid=EAIaIQobChMIjIbp6KD14QIVBeN3Ch2WoQnVEAAYASAAEgK9_fD_BwE
Zondag 28 april, 10.30 Ned 1
We spelen drie nummers in het live programma Vrije Geluiden
hier een link naar de trailer klik hier
Hier een link als je de Box, The Complete Album Collection
wil bestellen. https://munich-records.lnk.to/Barrelhouse
Zaterdag 2 februari, 16.00 uur spelen we in Concerto Amsterdam
Presentatie van de CD Box, the Complete Album Collection
45 Years on the Road
klik hier: https://www.platomania.nl/album/6544268/45-years-on-the-road/barrelhouse
Old photo’s are like old memories; some are bright and clear, some are vague.
‘Don’t Look Back’ is wat Van Morrison al zong. Een gemakkelijk advies om te volgen voor een jonge Tineke Schoemaker destijds. 45 jaren en 12 albums later kom je daar wat moeilijker onderuit. Barrelhouse brengt op 1 februari 2019 de verzamelbox ‘45 Years On The Road’ uit met alle albums.
De eerste zes zijn nooit eerder op CD verschenen.
Barrelhouse was er niet in eerste instantie op uit om een hit te scoren. Iedereen heeft eigen favoriete nummers op ieder album. 12 albums sinds 1974 waarvan de eerste 6 enkel op vinyl verschenen. Als je naar de verschijningsdata van albums kijkt zie je een periode van 10 jaar waarin geen albums verschenen en geen optredens plaatsvonden. In 1993 besloot Barrelhouse weer shows te spelen waarna de drang om nieuwe nummers te maken weer kwam. Sindsdien verschenen nog 6 albums waarvan de meest recente ‘Almost There’ met een Edison is bekroond.
Op vrijdag 15 februari presenteert Barrelhouse de release op de plaats waar het allemaal begon; in De VICTORIE in ALKMAAR.
Barrelhouse speelt sinds 1974 in ongewijzigde bezetting met Tineke Schoemaker (zang), Johnny LaPorte (gitaar), Guus LaPorte (gitaar), Han van Dam (piano), Bob Dros (drums) en Jan Willem Sligting (bas).